tisdag 18 oktober 2011

Musiken som strömmar ur mina högtalare...

... gör att jag blir glad, ledsen, arg och bara fylld av tankar!
Jag älskar att lyssna på lp-skivor och för nån månad sen inhandlade jag av min far en LP-spelare och nu sjunger det ur högtalarna igen.
Det är ett sånt fantastiskt ljud från en LP-skiva, det är äkta på nåt vis!
En dag här fick jag frågan; Varför gillar du musik så mycket, du nynnar jämnt på nån melodi?
Kanske för att jag är född i musikens hus, en familj där söndagsmorgonen började med knip-jumppa och fortsatte med blues eller annan musik strömmandes ur högtalarna. Även en sjungande far vid köksbordet kunde höras hemma hos oss rätt så ofta!
Som barn var musiken nåt som jag och mina vänner också hade gemensamt, vi sjöng och cyklade för fulla muggar! Vi var riktiga byi-divor...
Musiken är nåt som alltid behövs för mig, jag älskar att lyssna, gapa med för fulla muggar och bara sitta och njuta med tårarna i ögonen.

Nåt som jag kommer ihåg från då jag var liten var att jag älskade madonna, jag apade henne hela tiden, jag levde hennes "liv" varje dag. Jag älskade hennes dans och sång.
Sen med åren kom jag fram till NKOTB, där stannade jag ett bra tag, var helt betagen av dessa pojkar, väggarna pryddes av bilder och jag önskade att jag skulle vara flickvän till nån av dem, leva lyxliv. Sen svalnade dessa känslor och jag återgick till Jon BONJOVI, jag lyssnade på honom dag ut och dag in. Jag sjöng med och cyklade varje dag med min walkman fast i väskan för att lyssna på min kasett.
Även Metallica dök upp i bilden och jag hittade även 50-60 talet under denna period, jag började klä mig lite mer rockigt och jag kände mig hur ball som helst. Åkte mest moppe till skolan, slängde cykeln i diket och åkte skjuts!
Dessa år präglar mitt liv än idag, jag kan se mina ärr på kroppen och känna att jag är stabil, stadig på benen och stark!
Det konstiga som jag minns genom alla åren är musiken. Jag kan komma ihåg en låt och bara börja skratta, har jag faktiskt gillat denna?? Är du säker skulle man helst fråga, men jag vet ju sanningen. JA JAG HAR GILLAT DEN HÄR LÅTEN...
Även att mima tillsammans framför spegeln med min vän S var nåt som hände var och varannan dag.
Ska vi leka eurovision?? VISST KAN VI HE....

Tänk hur mycket musiken påverkar oss. TÄNK hur mycket en text kan ge en.
Behöver man gråta, kan man sätta på en viss låt som man vet att hjälper en till just det, tårar i massor...
Jag är glad över att det finns människor som kan skriva texter som kan få en att rysa ända in i ryggmärgen.
I applaud them!

Här kommer en av mina favorit sånger... Denna sång är så vacker och sångerskan är ju bra också.


Christina Aguilera - Beautiful


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar