söndag 8 maj 2016

Morsdag

Jag sitter ute, solen skiner i mitt ansikte. Filten är virad om mina axlar och en varm tekopp står på bordet.
Jag njuter, tystnad, svag musik ur högtalaren. Djupandning.

Det är morsdag idag, då går mina tankar till mina egna ängelbarn och till mina hjärtebarn. Det är en svår dag på många sätt.
Jag är lycklig, tacksam och sorgsen.
Det är stora känslor på många sätt och på olika sätt. Och det är då skönt att få ha en liten stund för sig själv. Att ta det lugnt och andas, låta känslorna välla över en stund för att sen kunna le mot livet igen.

Idag skall jag fira min egen mamma, en mamma som har varit med i vått och torrt. Hon har delat massor med sorg med mig men ännu mera glädje.
Hon står alltid där bakom och är redo att hjälpa eller stötta. En sån mamma hoppas jag att jag alltid också kommer att vara. En som inte dömmer utan som försöker förstå.
Jag hoppas att solen fortsätter att skina hela dagen, det är så skönt att få njuta av vädret.
Sen ett stort plus över solen är ju att allt börjar blomma, som vi har väntat.

Just morsdagen gör att man tänker tillbaka på livet, vilka starka kvinnor och mammor man har haft runt sig. Min bästa vän då jag var liten var pappas fammo Ester, vilken kvinna. Hon lärde mig massor och inom familjen säger dom att det är hennes fel att jag pratar så mycket.
Sen min egna mommo, oj vilka fina minnen vi har hon och jag. Jag har lärt mig massor i klädväg av henne, hon var alltid fint klädd, snygga kjolar och prydliga skjortor. Det var nog den snällaste människan jag har känt. Och jag tänker på min mommos och moffas förhållande nästan dagligen. Dom verkligen älskade varann. Kaffestunder hemma hos dom är något man saknar nästan dagligen.
Min mommo Ruth hon älskade med hela hjärtat och försökte verkligen alltid att förstå. Livet hade lärt henne en hel del och hon var inte bitter för det.
Att ha starka kvinnor som förebilder är sunt, ingen kroppshets eller dålig självbild. Som ung är detta viktigt, att växa upp med att känna att man duger. Att det man gör är tillräckligt, allt detta är så viktigt.
Sån mamma hoppas jag att jag orkar vara, ingen press som stressar och ger ångest.
Sunda värderingar och att leva livet med hela hjärtat, de vill jag att kidsen skall ta med sig.

Morsdag är viktig i alla former. Idag firar vi mammor som inte har sina barn nära sig, mammor som sörjer just i denna stund. För alla mammor i alla olika skepnader är viktiga.

Tack till alla mammor som orkar kämpa och se barnens bästa.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar