tisdag 17 februari 2015

Om feminism

Hurudana är feminister i dina ögon? 
Är det såna som gapar och skriker där hemma om jämnställdhet? Plockar inte upp efter barnen och mannen? Sätter inte i diskmaskinen om inte mannen gör det lika många gånger? 

Nu undrar ni nog säkert hur jag kom att tänka på detta?!
Jo det kan jag berätta, mina tankar har krupit fram en längre tid...
Har snubblat över några inlägg här och några inlägg där... Och många av dessa inlägg har gjort mig lite rabiat. 

Jag kallar mig själv feminist, jag har mycket starka åsikter om jämnställdhet och anser att kvinnan och mannen kan vara precis lika bra på alla saker. Det beror ju egentligen på om man är intresserad att lära sig eller inte. 

Här hemma finns det inga mina eller dina sysslor utan vi gör allt! Okej jag byter kanske inte olja i bilen men jag skulle helt bra kunna göra det om någon skulle visa mig. Nu kom jag av spåret lite! 

Det som jag grubblade på var hur eran feminist ser ut? Är det att sluta amma pojkar före flickor? Är det att inte raka sig under armarna? Vad snurrar i ert huvud kring denna fråga? Har ni stött på något som fått er att öppna ögonen lite extra, och ni har stannat upp för att tänka en kort stund? 

För vissa är det ju helt fel att klä upp sig för sin man, men jag ser det som så här. Jag klär mig för att inte gå naken sen om min man råkar gilla det så är det ju stort plus, för att få lite extra uppmärksamhet av min kärlek är väl aldrig fel? 

Nåja nu vill jag veta era tankar... 


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar